WONDERS

Short Stories. Photos and pictures. Poems.

Rion Granden varrella

4 Comments

2013-06-17 New Mexico5

Jatkoimme matkaa Taosiin. Rio Grande seuraili pienenä jokena tien reunalla. Sen yli olisi voinut kahlata. Muutamia kanootteja lipui alavirtaan. Ajoimme tarkoituksella kaupungin läpi ennen hotelliin asettumistamme. Meidän piti käydä katsomassa kuuluisa Rio Grande Gorge, joen rotko, mikä  on noin 250 metriä syvä. Vaikuttava! Ennen siltaa paikalliset intiaanit sekä pari meksikolaistakin myyjää olivat asettaneet pöytänsä ja tavaransa tarjolle. Katselin pitkään hopeisia napinkoristeita, semmoisia jotka nipsautetaan napin päälle. En keksinyt mihin puseroon olisin niitä  tarvinnut. Siis tar-vin-nut. Myyjätär, taosilainen paikallinen kertoi miten kylmää siellä on talvella. Näytti lumikuvia. Minähän en äkkiä lumesta säikähdä, olen näet Suomesta. Vaihdoimme pari sanaa vielä ja sanoin tulevani takaisin kunhan käymme sillalla ensin. Kun palasimme, kävin vielä pöydällä, mutta en saanut oikein inspistä ostaa sitten kuitenkaan. Myyjä vilkutti innokkaasti jollekin. Vaalea nainen tuli juoksujalkaa paikalle ja sanoi, että olet kuulema Suomesta. Hänkin on, siis, hei olen Mona Helsingistä. Meitä on joka paikassa! Minusta on kivaa tarinoida hetki jokaisen kanssa. Pala Suomea maailmalla. Mona oli asunut Taosissa kymmenen vuotta ja kertoi nyt kaipaavansa jonnekin muualle. Vedet täytyy kantaa kotiin, paikan kuivuuden  takia, pihalla ei voi kasvattaa mitään,  hän kaipaa puutarhaa. Vihanneksia. Kukkia. Vihreää. Viileää. Vettä. Ei muuta kuin muuttamaan, sanoin. En voi lähteä, sanoi Mona, ja käden kaarella viittasi ympärilleen, kaikki nämä ihmiset ovat ystäviäni, en voi jättää heitä! Ja niin me kaikki ulkosuomalaiset juurrumme asuinsijoillemme, mutta aina kaivaten hieman jotakin muuta.

2013-06-17 New Mexico4

Oikealla puolella olevat kuvat ovat harhaa. Ylin kuva on pohjoisen päin ja alin etelään sillalta katsottuna, mutta kivasti napsahtivat keskenään kollaasiin, ja antavat oikeanlaisen näkymän paikasta. Matkalla takaisin hotelliin pysähdyimme ruokakaupassa, kaikki orgaanista ja kallista, kauppa täynnä vanhoja hippejä. Ajoimme myös yhden museon ohi, jonne palasimme myöhemmin iltapäivällä. Se oli näkemisen arvoinen! Ja aivan yllättäen samaisen museon tavaroita on näytteillä tänä kesänä meilläkin, tuskin maltan odottaa. että pääsen käymään!

4 thoughts on “Rion Granden varrella

1. Kiitos! Pääsin aamukahvilla jälleen innostavalle matkalle🙂 Huikeita rotkokuvia.

2. mukavaa oli käväistä Rio Granden jylhiä maisemia ihailemassa kanssasi. luen aina suurella mielenkiinnolla tarinoitasi matkakohteista ja tapaamistasi ihmisistä!

• ilona, työn lomassa pienille retkille, avartaa maailmaa! Olen kovin iloinen, että olet mukana lukemassa. Luulin ettei ketään kiinnosta, kun kommentit ovat niin vähissä. Ehkä kesähelteitä, ei jaksa….itsekään.